8.1.2020

Tiedote: tieto hiv-estolääkityksestä saavuttanut käyttäjät – HUS-alueella ruuhkaa

Suomesta saatavia prep-lääkkeitä

Hiviä ennaltaehkäisevä lääkitys prep on ollut saatavilla Suomessa huhtikuusta 2019 lähtien. Tutkimukset osoittavat, että prep ehkäisee hiv-tartuntoja tehokkaasti. Prepiä suositellaan käytettäväksi henkilöille, joilla on huomattava riski saada hiv-tartunta. Tieto prepistä on saavuttanut sitä tarvitsevat hyvin. Nyt Suomessa tulee panostaa siihen, että kaikki prepiä haluavat pääsevät hoidon piiriin.

Hivpointin asiantuntijat esittelevät uusinta tietoa prepistä osastolla 1c29 Lääkäri 2020 -tapahtumassa, 8.-10.1.2020. Pisteellä voi tutustua prep-lähetteeseen, keskustella THL:n ohjeistuksesta ja osallistua arvontaan.

Prepin käyttöönotto on vähentänyt hiv-tartuntoja kaikissa maissa, joissa se on saatavilla. Tästä on tutkittua tietoa Yhdysvalloista, Australiasta sekä Isosta-Britanniasta. Suomessa on prep-lääkitys ollut saatavilla huhtikuusta 2019 lähtien. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos julkaisi silloin prep-ohjeistuksen ja kuukautta myöhemmin rinnakkaisvalmisteet tulivat Suomessa markkinoille. Ohjeistuksen mukaan prep-lääkityksen voi aloittaa kuka tahansa hiv-hoitoon perehtynyt lääkäri.

– Tieto prepistä on selkeästi saavuttanut käyttäjät, sanoo Hivpointin sairaanhoitaja Sanna Salo. Hivpoint on tehnyt jo kymmeniä prep-alkuhaastatteluja ja lähetteitä. Tiedämme, että HUSin alueella prep-käyttäjiä on jonoksi asti, mutta samaa ei vielä ole nähtävissä muissa sairaanhoitopiireistä jatkaa Salo.

Hivpoint on kartoittanut prep-hoidon käytäntöjä valtakunnallisesti. Selvityksen mukaan sukupuolitautien tai infektiosairauksien poliklinikoilla ympäri Suomea on pääsääntöisesti valmiudet tehdä prep-arvioita ja aloittaa prep-hoidot suuressa hiv-riskissä oleville henkilöille.

Vaikka tieto prepistä on saavuttanut käyttäjät, hoitohenkilökunnan tietämys prepistä valtakunnallisella tasolla on edelleen puutteellista.

– Neuvontatyömme kautta kuulimme hiljattain tapauksesta, jossa asiakkaalle ei tarjottu prep-arviointia tai lähetettä, vaikka prep-indikaatiot täyttyivät, sanoo Salo. Syynä tähän oli huoli riskikäyttäytymisen lisääntymisestä ja siten muiden seksitautien riskistä, jatkaa Salo.

Viimeisin tutkimustieto osoittaa, että prepiä haluavilla on jo ennen prep-lääkityksen aloittamista enemmän seksitautitartuntoja. Tämä osoittaa, että prep ei lisää riskikäyttäytymistä, vaan riskikäytös on prepiä haluavilla jo olemassa.

– Prep tarjoaa tuhannen taalan paikan lääkäreille vaikuttaa neuvonnalla riskikäytökseen, sillä prepin käyttöön kuuluu lääkärikäynti ja seksitautitestit kolmen kuukauden välein, päättää Salo.

Lisätietoja:

Sami Tuunainen, hankekoordinaattori, CHECKPOINT-testauspalvelut, 040 5524089, sami.tuunainen(at)hivpoint.fi

Sanna Salo, Hivpointin sairaanhoitaja, 040 860 7988, sanna.salo(at)hivpoint.fi

Michelle Sahal Estimé, viestinnän asiantuntija, 0504133087,  michelle.sahalestime(at)hivpoint.fi